Ati uitat parola?
Ati uitat informatiile de logare?

La 15 luni

 

Stie sa arate obiecte si persoane cunoscute. Daca i se cere "aduce" obiectele pe care le poate duce.
- Bagajul de cuvinte intelese" este de cateva zeci, in timp ce limbajul vorbit (lexical) nu depaseste la unii  copii 10 cuvinte.
- Apare inceputul varstei lui "nu".
- Incearca sa manance singur. Tine ceasca inconjurand-o cu degetele de la ambele maini. Foarte des o inclina si o varsa.
- Scufunda lingurita in castronas, dar nu o umple bine. Adesea o varsa inainte de a o duce la gura.

 

 

La 18 luni

 

- Intelegerea se dezvolta mai rapid decat expresia.
- Bagajul de cuvinte este de 10-20 de cuvinte. Repeta cuvinte cu 2 silabe. Are memoria a circa 200 cuvinte (le intelege, dar pronunta numai cateva).
- Reactioneaza cand se face "pa-pa", se leagana.
- Subliniaza cuvintele prin gesturi.
- Este foarte tandru cu mama: este "umbra" mamei pe care doreste sa o aiba mereu in "societatea" lui.
- Arata animale (la inceput pe cele cunoscute si in mediul lui inconjurator: pisica, cainele, calul, pasari etc.) si obiecte, indeosebi masinile.
- Foloseste propoziti compuse numai din adjective si nume (fara predicat). Pronunta numai cuvinte concrete (cateva parti ale corpului, obiecte din camera; imbracaminte).
- Arata obiecte simple: incaltamintea, masini,  baloane, papusi etc.
- La cerere poate atinge organe ale corpului sau, ale mamei: nas, gura, ochi.
- Executa ordine simple
- Unii incep sa spuna cand "s-au udat"; este primul semn al controlului sfincterelor. Cei care au frati mai mari se vor deprinde mai repede sa foloseasca olita. Imitatia este superioara tuturor celorlalte "metode" de a-l face pe copil sa fie curat!
- Incepe sa se "alinte" si sa faca"mofturi" la masa, prelungind-o.
- Oboseala, somnul, singuratatea si-o manifesta  prin suptul degetului sau a suzetei.

 

 

La 24 luni

 

- Formeaza propozitii  cu 3 cuvinte. Bagajul de cuvinte este de 100-200 de cuvinte. Largirea vocabularului se face pe seama  numelor concrete. Apare intrebarea: de ce?
- Se desemneaza prin prenumele sau la persoana a 3-a; putini folosesc: "eu, tu, al meu".
- Foloseste sistematic "nu", ceea ce ii permite sa se opuna la anturaj.
- Face propozitii interogative.
- Incepe sa povesteasca.
- Asculta  cel putin 4 ordine elementare.
- Afectiune marcata (vizibila) pentru mama.
- Se joaca aproape de copii, dar singur. Nu este gelos pe jucariile altor copii. Se comporta  ca si cum ceilalti copii ar fi obiecte pentru a-i strange in bratele lui sau pentru a-i respinge.
- Ii place sa invete sa se dezbrace, in schimb, protesteaza adesea cand este imbracat si nu vrea sa colaboreze. Ii place sa stea mai mult gol si descult.
- Identifica  3 imagini cand i se cere "ce este asta?" si 5 imagini cand i se cere "unde este ... ?"
- Nu vrea sa "imparta" cu nimeni. Are un simt foarte bine conturat.a ceea ce este, al lui, dar nu este constient de ceea ce este al altora.
- El devine curat cand incepe sa ceara "olita", fetele mai repede decat baietii.

- In continuare ii place sa "zugraveasca" peretii, sa intre prin balti si noroi, sa-si "murdareasca" mainile cu mancarcre
- Isi suge din ce in ce mai putin degetul, Isi anunta insa in, continuare oboseala sau nevoia de somn prin suptul degetului. Nu deosebeste "binele" de "rau", si de aceea nu intelege sensul amenintarilor si/sau al pedepselor corporale.
- Ii place sa i se povesteasca istorioare si sa priveasca in carti cu poze.
- Nu-i place cand parinti  il parasesc.
- Ii place si se joace cu masini, sa traga trenuri cu vagoane sau cu cuburi de gheata, sa introduca bile sau pietricele intr-o cutie pentru a o rasturna apoi fetele prefera papusile.
- Imita pe parinti. 
- Incepe sa aiba un anumit "ritual la culcat"  jucarie preferata, prezenta unui adult, lumina aprinsa, sarutul mamei etc.
- Se recunoaste in oglinda.
- Stie ca" obiectele exista inca, chiar daca nu le vede, datorita reprezentarii mintale. Un copil anunta dinainte, in timpul unei plimbari, cand urmeaza un pod, o statuie, o curte cu pasari etc. chiar la interval de 2-4 saptamani.

 

 

La 30 luni

 

- Arata obiecte indicate verbal sau definite prin folosire (cu ce?). Domina intrebarile de ce? si mai rar: unde? cand?
- Vorbirea este inca de "bebe".
- Foloseste cuvinteie pentru a vorbi singur. Incepe sa foloseasca "eu", "mie", "tu". Aparitia lui "eu" intre 2 si 3 ani constitute o etapa importanta, necesitand o constienta clara a notiunii "meu". Copilul incepe sa dezvolte conceptul "al meu", pornind de la comportamentul persoanelor care au o semnificatie pentru el. (mai ales parintii). El incepe sa devina constient de el insusi ca individ si incepe sa controleze unele aspecte ale comportamentului sau cu scopul de a se conforma exigentelor sociale.
- Isi spune prenumele si numele.
- Ajuta la aranjarea obiectelor.
- Deosebeste culorile.
- Afectiunea se manifesta cu ceremonialul sarutului. Unii sunt deosebit de agresivi fata de straini sau de alti copii. Este gelos pe fratii mai mici.
- Demonteaza sau strica obiecte.
- Tine la o anumita ordine si la unele ceremoniale.

 

 

La 36 luni

 

- Poate fi dirijat prin cuvinte.
- Se intereseaza de cuvinte noi.
- Intreaba fara incetare (De ce?).
- tie care este sexul sau.
- stie bine numele de familie.
- Recunoaste 8 imagini daca i se cere.
- Foloseste pluralul.
- Incepe sa foloseasca articolele, pronumele si adverbele.
- Numara pana la 10.
- Vorbeste curgator si cu incredere fara sa se sinchiseasca daca-l asculta cineva.
- Cunoaste cateva cantecele pentru copii.
- Se joaca cu alti copii si se socializeaza progresiv. Accepta sa-si astepte randul.
- Reproduce constructia unui pod cu 3-5 cuburi.
- Incearca sa deseneze o imagine.
- O mare parte nu se mai "uda" noaptea.
- Pazeste cu strasnicie ritualul culcarii. Poate avea frica de intuneric si de animale.
- Este in plina criza de personalitate si se opune viguros altora pentru a se afirma.

 

 

Perceptia lumii inconjuratoare

 

La 18 luni
Observa activitatile adultilor, le imita. Urmareste la fereastra persoane, masini, avioane, pasari, animale etc. La plimbare il "pasioneaza" sa "descopere" si sa priveasca animale sau pasari. Incearca sa le imite.

 

La 24 luni
Se bucura de un  obiect in miscare. Regaseste intr-o carte si recunoaste pe un desen diferite animale si obiecte.

 

La 30 luni
Observa de departe masini, trenul, statui, cladiri mai deosebite, curtile cu animale. Recunoaste animale si anumite lucruri pe un drum cunoscut lui.

 

La 36 luni
Poate "citi" poza dintr-o carte Observa activitatea mamei la bucatarie si a tatalui in- curte, in gradina sau in garaj. ii imita. ii place "sa participe" ("sa faca treaba") ca si adultii.
Tine creionul mai corect, fixandu-si hartia cu cealalta mana. Traseaza linii ordonate, ca raza unui cerc. Este inceputul desenului "omuletului".